Weer aandacht voor het ‘rondje om de kerk’

01 april 2015

Onlangs werd er in de pers weer gepleit voor het zogenaamde ‘rondje om de kerk’ in het Openbaar Vervoer. Het binden van conducteurs en machinisten aan vaste trajecten zou de reiziger niet alleen voordeel opleveren doordat bij storingen machinisten weer sneller op hun lijn ingezet kunnen worden, maar het zou ook veel goedkoper zijn vanwege het efficiënter werken. Dit laatste wordt overigens door de NS tegengesproken.

Al in 2001 heeft de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV) – toen nog Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP) – onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven, een  rapport uitgebracht over het ‘rondje om de kerk’, met als titel ‘Terug op het voetstuk – Advies over sociale veiligheid op het spoor’. Uit dit onderzoek blijkt dat ’het rondje’ ook de veiligheid op het spoor ten goede komt, een actueel thema dat onlangs weer in het nieuws was in relatie tot het verdwijnen van de Spoorwegpolitie.

In het rapport van de SMVP uit 2001 wordt de sleutel tot meer veiligheid op het spoor gezocht in het op zijn voetstuk terugzetten van de hoofdconducteur. Een oplossing die ook lijnbinding (het ‘rondje om de kerk’) van openbaar vervoer personeel impliceert.

Klik hier voor het SMVP rapport ‘Terug op het voetstuk – Advies over sociale veiligheid op het spoor’ uit 2001.

Klik hier voor ons meest recente onderzoek binnen het thema sociale veiligheid op het spoor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.