De heer Ernst-Jan de Groot uit Terschelling, eigenaar van een grijs kenteken auto, vraagt aandacht voor de risico’s van deze auto’s.
Hij verwijst daarbij naar een onderzoek van de SWOV. SWOV staat voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, het nationale wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek in ons land. De missie van de SWOV is om met kennis uit wetenschappelijk onderzoek bij te dragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid.
Volgens de heer De Groot blijkt uit het SWOV rapport ‘Bestelauto-ongevallen: karakteristieken, ongevalsscenario’s en mogelijke interventies’ dat bestelauto’s en in meer ruime zin auto’s met grijs kenteken gevaarlijker zijn dan auto’s die zonder de verplicht geblindeerde ruiten deelnemen aan het verkeer. “De overheid heeft dit in zekere zin erkend door een aantal jaar geleden toe te staan dat ruiten aan de rechterkant voortaan buiten die verplichting zouden vallen, maar daarmee is het zicht voor de bestuurder, en dus de veiligheid nog steeds niet optimaal”, aldus de heer De Groot. ”Sterker, er vallen nog steeds honderden doden en gewonden doordat bestuurders van deze auto’s onvoldoende zicht hebben, vooral bij het achteruitrijden”. Dit zou volgens de heer De Groot worden onderschreven door het rapport van de SWOV.
“De blindering is samen met een aantal andere eisen aan het voertuig vooral bedoeld geweest om particulier bezit van de fiscaal goedkopere grijs kenteken auto te ontmoedigen, maar dat heeft de veiligheid van de auto’s fors ondermijnd. Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid belastinginkomen een hogere prioriteit geeft dan verkeersveiligheid, en dat er daardoor jaar in jaar uit nog steeds volstrekt onnodig doden en gewonden vallen, om van de trauma’s die bestuurders hieraan overhouden nog maar te zwijgen. Autofabrikanten geven miljarden uit aan nog veiliger auto’s, overheden bedenken er jaarlijks boeken vol regelgeving bij, en de hele veiligheidsindustrie maakt overuren om de burger te beschermen tegen het kleinste onheil, maar de grijs kenteken bestuurder moet en zal met beperkt zicht blijven rijden.”
In het SWOV rapport wordt uitgebreid ingegaan op de factoren die een rol spelen bij het ontstaan van verkeersongevallen. Een van die factoren is een beperkt zicht op het overige verkeer, dat kan worden veroorzaakt door het ontwerp van bestelauto’s. Het gaat dan vooral om ongevallen bij achteruitrijden en ongevallen bij rechts afslaan tegen een rechtdoor gaande (snor)fietser. Ook is er sprake van een gemiddeld ernstigere afloop van ongevallen met bestelauto’s.
Om ongevallen met bestelauto’s te voorkomen, worden in het SWOV rapport verschillende maatregelen genoemd zoals een achteruitrijcamera of sensor die waarschuwt of ingrijpt als een voetganger wordt geraakt; verplichte akoestische waarschuwing bij achteruitrijden, in ieder geval voor lichte vrachtauto’s die als bestelauto geregistreerd staan; het invoeren van een verplichte chauffeurscursus voor bestelautochauffeurs; educatie aan medeweggebruikers van de bestelauto over de dode hoek; en een airbag in de achterbumper van bestelauto’s die ingrijpt als het voertuig een persoon raakt.
De heer De Groot heeft de Tweede Kamer verzocht om dit onderwerp te bespreken en denkt erover om de rechter hierover te laten oordelen, want – aldus de heer De Groot – “het is natuurlijk te idioot voor woorden dat je waarschijnlijk ‘dood door schuld’ in je schoenen geschoven krijgt als je iemand dood rijdt in een auto met beslagen of bevroren ramen, maar vrijuit gaat als je niks zag doordat deze ramen verplicht geblindeerd zijn.”
Het woord is aan…
Veiligheid is van iedereen. We geven daarom graag het woord aan een breed scala van externe deskundigen om onderzoeken, ideeën en inspiratie met u te delen.
Het gaat hierbij niet om standpunten van de Stichting Maatschappij en Veiligheid. De stichting is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van de rubriek ‘Het woord is aan …’
Heeft u een interessant artikel dat u graag wilt delen? Neem contact met ons op via smv@maatschappijenveiligheid.nl.